Får han nok mad og drikke?

12. maj 2008

Alder:
6 mdr.

Får han nok mad og drikke?

Hej Helen

Jeg er ved at være meget bekymret for, om min dreng får nok at spise og drikke. Jeg har konstant en fornemmelse af, at han ikke får nok, så i dag har jeg skrevet ned, hvad han har fået og det svarer ca. til det han har fået hver dag de sidste mange dage:

Ca. kl. 04.30: 75 ml MME
ca. kl. 07.00: 40 ml MME
ca. kl. 09.30: 1 portion hjemmelavet majsgrød med ca. ½ glas HIPP pæremos 25 ml MME
ca. kl. 13.00: 50 ml MME
ca. kl. 15.00: ½ bæger HIPP Fruit break frugtmos 25 ml. vand
ca. kl. 16.30: 1 portion hjemmelavet kartoffel/grøntsagsmos 25 ml MME
ca. kl. 19.30: 100 ml hjemmelavet majsvælling

Han sover fra ca. kl. 20.00 - 04.30 kun afbrudt af lidt gråd fordi han mangler sin sut. Han vågner ikke om natten, hvis ellers han får sin sut når han kalder.

Til middag sover han ca. 2,5 timer udendørs.

Ind i mellem tager han en powernap på ½ time om formiddagen og 1-2 gange i løbet af eftermiddagen.

Han vejer 8,0 kg og er 68 cm lang. Han er på ingen måde tyk (han har dog gode buttede lår:-) og der er flere bukser der er ...

Annonce

... for store i taljen. Han virker heller ikke mager, men i forhold til de 4 andre børn i min mødregruppe er han slank.

Jeg har prøvet at tilbyde ham frugtmos og vand/MME mellem ovennævnte måltider, men han nægter efter få mundfulde - kniber munden sammen og laver højlydte protester.

Han er ellers en glad og nysgerrig dreng, men kan også være en del pjevset og utidig. Kan han være ved at få tænder? Jeg kan hverken se eller føle noget, men derfor kan de vel godt røre på sig?

Han ligger lidt under den vægtkurve, han startede med at følge, så derfor er jeg bekymret. Her er hans data fra sundhedsplejersken:

Fødsel: 3530 g, 51 cm
5 uger: 4,6 kg, 53 cm
8 uger: 5,6 kg, 57,5 cm
2,5 mdr: 6,0 kg, 60 cm
3,5 mdr: 6,4 kg, 62 cm
4 mdr: 6,8 kg, 65,5 cm
5 mdr: 7,5 kg, 66 cm (vejet/målt hos læge)
6 mdr: 8,0 kg, 68 cm (vejet/målt af mig)

Hvad synes du? Er det nok væske og mad, han får i løbet af en dag? Kan han være dehydreret uden at jeg opdager det? Skal jeg vække ham om natten og tilbyde ham en flaske?

Med venlig hilsen

Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år