Brev:
Får han nok mad og drikke?
12. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Får han nok mad og drikke?
Hej Helen
Jeg er ved at være meget bekymret for, om min dreng får nok at spise og drikke. Jeg har konstant en fornemmelse af, at han ikke får nok, så i dag har jeg skrevet ned, hvad han har fået og det svarer ca. til det han har fået hver dag de sidste mange dage:
Ca. kl. 04.30: 75 ml MME
ca. kl. 07.00: 40 ml MME
ca. kl. 09.30: 1 portion hjemmelavet majsgrød med ca. ½ glas HIPP pæremos 25 ml MME
ca. kl. 13.00: 50 ml MME
ca. kl. 15.00: ½ bæger HIPP Fruit break frugtmos 25 ml. vand
ca. kl. 16.30: 1 portion hjemmelavet kartoffel/grøntsagsmos 25 ml MME
ca. kl. 19.30: 100 ml hjemmelavet majsvælling
Han sover fra ca. kl. 20.00 - 04.30 kun afbrudt af lidt gråd fordi han mangler sin sut. Han vågner ikke om natten, hvis ellers han får sin sut når han kalder.
Til middag sover han ca. 2,5 timer udendørs.
Ind i mellem tager han en powernap på ½ time om formiddagen og 1-2 gange i løbet af eftermiddagen.
Han vejer 8,0 kg og er 68 cm lang. Han er på ingen måde tyk (han har dog gode buttede lår:-) og der er flere bukser der er for store i taljen. Han virker heller ikke mager, men i forhold til de 4 andre børn i min mødregruppe er han slank.
Jeg har prøvet at tilbyde ham frugtmos og vand/MME mellem ovennævnte måltider, men han nægter efter få mundfulde - kniber munden sammen og laver højlydte protester.
Han er ellers en glad og nysgerrig dreng, men kan også være en del pjevset og utidig. Kan han være ved at få tænder? Jeg kan hverken se eller føle noget, men derfor kan de vel godt røre på sig?
Han ligger lidt under den vægtkurve, han startede med at følge, så derfor er jeg bekymret. Her er hans data fra sundhedsplejersken:
Fødsel: 3530 g, 51 cm
5 uger: 4,6 kg, 53 cm
8 uger: 5,6 kg, 57,5 cm
2,5 mdr: 6,0 kg, 60 cm
3,5 mdr: 6,4 kg, 62 cm
4 mdr: 6,8 kg, 65,5 cm
5 mdr: 7,5 kg, 66 cm (vejet/målt hos læge)
6 mdr: 8,0 kg, 68 cm (vejet/målt af mig)
Hvad synes du? Er det nok væske og mad, han får i løbet af en dag? Kan han være dehydreret uden at jeg opdager det? Skal jeg vække ham om natten og tilbyde ham en flaske?
Med venlig hilsen
Christina